Monday, May 9, 2011

~~Perkataan yang dituntut Syariat~~


Assalamualaikum wbt…

Hari ini aku nak kongsi dengan hampa semua tentang ucapan atau kata2 yang dituntut untuk kita menyebut dan melafazkan bila kita berhadapan dengan beberapa keadaan dan situasi. Aku dapat idea untuk kongsi benda ni lepas aku baca post blog dari junior aku kat FKG, ukhti Nur Afiqah Mohd Anuar dengan tajuk entry “Beginikah Identiti Muslim?”. Kredit untuk ukhti Afiqah atas entry-nya  kerana sangat bermanfaat. Hampa boleh rujuk entry tu dekat link yang aku sediakan tu supaya nampak relation apa yang aku bahaskan kat sini… Jadi lepas ja baca post tu, aku terfikir apa yang dikatakannya memang benar, dan itulah realitinya yang berlaku pada generasi zaman sekarang. Aku tak pasti pengaruh apa yang mendominasi terjadinya hal2 seperti ni; adakah kerana pengaruh media, filem barat ataupun faktor lain, yang pasti hal ini aku lihat sendiri sebagai suatu fenomena yang agak ‘parah’ walaupun melibatkan sesuatu yang dilihat agak remeh oleh sesetengah pihak. Andai tak dibendung, tidak mustahil suatu hari nanti kita takkan lagi mendengar ucapan2 berunsurkan syariat di bibir umat Islam, sebaliknya digantikan dengan ucapan2 yang berbaur ‘kebaratan’, malah yang lebih parah lagi kata2 kesat…Nauzubillah… 

Dalam hal ni, tarbiyyah amat penting…bagi mereka yang sedar tentang ‘keparahan’ hal ini, marilah sama2 kita cuba mendekati dan cuba tanamkan kesedaran bagi orang2 yang terjebak dengan fenomena ni, tak kisahlah orang tu kawan kita, sahabat, adik, abang, kakak atau siapa2 pun…jangan kita cemuh mereka,  sebaliknya gunakan pendekatan secara berhikmah supaya mereka dapat mesej yang kita cuba sampaikan, dan seterusnya cuba untuk memperbaiki diri, meninggalkan ucapan2 atau kata2 yang kurang sedap didengar tu dan menggantikannya dengan kata2 dan ucapan2 yang dituntut syariat…Sesuai dengan Firman Allah dalam Surah An-Nahl, ayat 125: 

"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang baik dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang paling baik".

Insyaallah sama2 kita saling memperingati, menasihati dan memperbaiki diri…kerana kita sebagai manusia tidak dapat mencapai kesempurnaan, namun kita boleh berusaha untuk menjadi manusia yang lebih baik…

Allah berfirman:

"Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal saleh dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?". Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang di antara kamu dan dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia. Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar". (Surah Al-Fushilat: 33-35)


Kat sini aku juga sertakan sekali beberapa ucapan yang patut kita ucapkan bila berhadapan dengan situasi tertentu, sesuai seperti yang diajarkan oleh syariat yang dibawa oleh junjungan kita Rasulullah SAW…moga ianya dapat kita jadikan panduan dan amalan dalam kehidupan kita sehari2...Insyaallah...=)




Wallahua’alam…

No comments:

Post a Comment